Penulis Blog

Penulis Blog
Tulisan tak pernah hilang, Kecuali ada pemadam

Objektif

Objektif :

Blog ini dihasilkan adalah bertujuan untuk meneliti pertumbuhan dan perkembangan sains dan teknologi dalam sejarah dan tamadun Islam. Selain itu, blog ini ditubuhkan untuk memenuhi keperluan kursus AC301 Tamadun Islam.
Beberapa buah karya sains dan teknologi dalam tamadun Islam turut disoroti. Di antara objektifnya adalah untuk Memahami konsep dan falsafah ilmu sains dan teknologi dalam tamadun Islam, mengetahui kemunculan peringkat ilmu sains dan teknologi dalam tamadun Islam, menilai isu-isu ilmu sains dan teknologi dalam tamadun Islam secara mendalam lagi dan menganalisis data-data ilmu sains dan teknologi dalam tamadun Islam.

Antara yang dibincangkan dalam blog ini adalah kerajaan Bani Umayyah, kerajaan Bani Abbasiyah dan kegemilangan kerajaan Utmaniyah. Selain itu kami kongsikan juga gambar-gambar bagi menambah tarikan pada blog ini. Semoga apa yang dibincangkan dapat menambah pegetahuan pada pembaca dan pada kami sendiri InsyaAllah.

Sunday 21 September 2014

KERAJAAN BANI ABBASIYAH (132-656H / 750-1258M)

Share it Please


KEARAH PEMBENTUKKAN KERAJAAN BANI ABBSIYAH

Cita-cita untuk menubuhkan kerajaan Bani Abasiyah bukanlah satu perkara baru, kerana cita-cita dan fikiran untuk mengekalkan kekhalifahan Islam ditangan keturunan Bani Hasyim sudah bermula sejak Nabi mulai gering lagi, yang mana Ab as bin Abdul Mutalib telah memerintahkan kepada Say idina Ali bertanyakan kepada Nabi tentang siapa bakal khalifah Islam selepas
Rasulullah.s.a.w. Tetapi Sayidina Ali eng an melakukan ya sehing alah Rasulullah.s.a.w wafat. Sebab itu Nabi Muhammad s.a.w
wafat anpa sebarang wasiat mengenai bakal peng antinya. Orang ramai membuat pemil han khalifah secara demokrasi aitu membuat pilihan ramai. Dan akhirnya terpilih Sayidina Abu Bakar
menjadi khalifah yang pertama kemudian Say idina Omar Kemudian Say idina Osman dan Say idina Ali. Setelah Muawiyah berjaya merampas kuasa jawatan khalifah daripada Say idina Ali, maka telah menimbulkan rasa tidak puas hati
dikalangan orang-orang Syiah lalu mereka melantik Has an bin Ali menjadi khalifah (Kufah). Pada tahun 41 Hijrah Say idina Has an telah meletak jawatan dan menyerahkan ya kepada Muawiyah dan akibatnya tertubuhlah
Keraja n Bani Umaiyah yang telah diasaskan oleh Muawiyah bin Abu Sufian.

GERAKKAN BANI ABBASIYAH

 cara gerakan Bani Abbasiyah:

- Gerakan secara sulit

a-Tertubuh pada awal kurun kedua Hijrah (98H) pada masa pemerintahan Khalifah Umar bin Abd.Aziz.

b-Pengasasnya ialah Ali bin Abdul ah yang kemudian ya digantikan oleh anaknya Muhammad bin Ali.

c-Gerak an ini berselindung dibawah nama Bani Hasyim (Alawiye n dan Ahli Bait). Pada masa ini mereka tidak melahirkan
nama Ab asiyah dengan tujuan untuk menarik sokongan Syiah dan mengelak an berlakunya perpecahan.

d-Setelah Pemimpin pemberontak an Syiah Hasyim bin Muhammad menyerahkan kuasanya kepada Ali bin Abdul ah pada tahun
98 Hijrah maka Humaimah telah dijadikan sebagai pusat gerak an dan cawangan ya ialah Kufah dan Khurasan. Di Kufah
masih terdapat fikiran untuk mengembalikan hak khalifah kepada keturunan Rasulullah, Bani Hayhim. Dan Khurasan letaknya
jauh dari Damsyik (Pusat pemerintahan Keraja n Umaiyah, dan lebih mudah mendapat pengaruh kerana penduduknya pernah
menerima layanan buruk dari Keraja n Umaiyah.

e-Gerak an pemberontak an ini lebih giat dan aktif di zaman pemerintahan Khalifah Omar bin Abd.Aziz kerana sikap Khalifah
yang sangat berlemah lembut.

f- Setelah Ali bin Abdul ah mening al dunia, beliau diganti oleh anaknya Muhammad bin Ali pada tahun 1 7 Hijrah. Kemudian
diganti oleh Ibrahim bin Muhammad pada tahun125 Hijrah.

2- Gerakan secara terbuka
a-Pada tahun 747M / 129H Ibrahim bin Muhammad menaik an bendera hitam di Khurasan sebagai cabaran kepada keraja n
Bani Umaiyah (pada ketika itu meng unakan bendera putih). b-Abu Muslim al Khurasani, pemimpin utama dalam rangka mendir kan Keraja n Bani Ab asiyah:
i. telah berjaya menakluki Meru (ibu kota Khurasan). Pada ketika itu Nas ar bin Saiyar (gabenor Umaiyah di Khurasan)
meminta bantuan Khalifah Marwan tetapi gagal mendapat apa-apa bantuan dan beliau mening al tidak lama kemudian.
i . Beliau berjaya menakluki Kufah pada tahun 749M / 131H. c-Ibrahim bin Muhammad terbunuh dalam peperangan lalu digantikan oleh saudaranya Abdul ah bin Muhammad (Abu al Ab as al
Saf ah). d-Abu al Ab as mengisytiharkan dir nya sebagai Khalifah Keraja n Bani Ab asiyah pada tahun 750M / 132H. e-Khalifah Marwan tidak putus asa, lalu bergerak dengan 12,0 0 tentera dari Har ah, manakala tentera Ab asiyah dipimpin oleh
Abdul ah bin Ali (bapa saudara al Ab as). Kedua-dua tentera ini bertemu ditebing kir sungai Zab pada tahun 750M. Tentera
Marwan mengalami kekalahan dan Khalifah Marwan lari ke Mesir.
id933890 pdfMachine by Broadgun Software - a great PDF writer! - a great PDF creator! - http://www.pdfmachine.com http://www.broadgun.com f-Pada 25 April 750M Damsyik berjaya ditawan oleh tentera Bani Ab asiyah. g-Khalifah Marwan lari ke Mesir tetapi diburu oleh tentera Ab asiyah dan beliau berjaya dibunuh di satu daerah bernama Bousir /
Busir pada 5 Ogos 750M. Kepalanya dihantar ke Kufah

FAKTOR-FAKTOR TERDIRINYA KERAJAAN BANI ABBASIYAH

1-  Terdirinya Keraja n Bani Umaiyah itu secara kekerasan, merampas kuasa hing a mengakibatkan pertumpahan darah sesama
Islam (Peperangan Ali dan Muawiyah). Sebab itu golongan umat Islam yang bersikap sebagai orang tengah berasa simpati
terhadap pihak yang gagal disamping mengutuk pihak yang menang.

2-  Terdapatnya Khalifah-khalifah dalam Keraja n Bani Umaiyah yang tidak berminat dalam politik. Contohnya Yazid bin Muawiyah
lebih mementingkan dir dari soal negara. Ia hanya menghabiskan masa dengan berfoya-foya.

3- Penghinaan yang keterlaluan Bani Umaiyah ke atas Syiah Ali adalah satu daripada sebab yang membangkitkan kebencian
orang-orang Islam terhadap mereka. Antaranya pembunuhan Say idina Hus ain bin Ali di Karbala dan cacian terhadap
keturunan Ali di atas mimbar dalam khutbah Jumaat.

 4-  Keburukan yang terbit dari cara perlantikan Khalifah Bani Umaiyah iaitu menentukan bakal khalifah dimana terdapat dua
orang putera mahkota dalam satu masa. Ini telah membangkitkan pergaduhan sesama sendir dalam keluarga Bani Umaiyah
kerana khalifah yang dilantik kemudian ya cuba menyingkirkan bakal khalifah yang sudah terlantik dan meng antikan anaknya
atau orang pil han ya sendir . Dalam suasana inilah pihak Bani Hasyim melancarkan gerak an mereka merebut pemerintahan.

5-  Kezaliman setengah daripada khalifah-khalifah Bani Umaiyah yang bukan sahaja terhadap Syiah Ali tetapi juga terhadap
orang-orang yang pernah berjasa besar terhadap keraja n. Muhammad bin al Qasim dan Qutaibah bin Muslim adalah dua
orang panglima perang yang berjasa dalam bidang pertahanan dan penakluk an tetapi telah dibunuh oleh Khalifah Sulaiman
bin Abd.Malik kerana kesalahan yang sedikit. Hajaj bin Yusof dipenjarakan dan harta bendanya dirampas. Begitu juga Musa bin
Nusair yang mati dalam penjara. Hal yang demikian menyebabkan rakyat memberi sokongan kepada sebarang gerak an untuk
meng ulingkan Keraja n Bani Umaiyah. Cara perlantik an Khalifah dalam Keraja n Bani Abbasiyah. Adapun cara perlantikan khalifah di dalam Keraja n Bani Abbasiyah adalah sama seperti yang dilakukan oleh Kerajan Bani Umaiyah iaitu menentukan sendir bakal khalifah sebelum wafatnya;
i. Abu al Ab as al Saf ah melantik gantinya Abu Ja far al Mansor sebagai bakal khalifah manakala gantinya ialah anak
saudaranya Isa bin Musa bin Muhammad bin Ali.
ii . Khalifah Harun al Rasyid pula melantik ketiga-tiga orang anaknya menjadi Khalifah atas nasihat para pembesarnya iaitu al
Amin, al Makmun dan al Mu'tasim. Kemudian berlaku perebutan kuasa yang berakhir dengan kemenangan al Makmun.
iii . Al Makmun kemudian melantik pula saudaranya al Mu'tasim. Al Mu'tasim melantik anaknya al Wathiq. Al Wathiq mening al
dunia tanpa melantik bakal khalifah. Pembesar-pembesar Negara melantik gantinya al Mutawak il.
iv. Al Mutawak il kemudian ya mengikut jejak langkah datuknya Harun al Rasyid dengan melantik tiga orang anaknya ganti
khalifah iaitu Muhammad Muntasir Bil ah, Muhammad al Mu'taz Bil ah dan Ibrahim al Muay ad Bil ah. Kemudian diakhir
pemerintahan ya ia membatalkan perlantikan Muhammad al Muntasir Bil ah kerana dijangka keburuk an akan berlaku
sekiranya ia menjawat jawatan khalifah. Ini menyebabkan Muhammad al Muntasir Bil ah marah lalu bermuafakat dengan
golongan bangsa Turki untuk membunuh bapanya. Begitulah cara perlantikan khalifah dalam zaman ke masan Bani Ab asiyah adapun khalifah kemudian daripada ini dikuasai oleh
pembesar-pembesar bangsa Turki, mereka melantik dan melucutkan siapa yang mereka kehendaki. Setelah Bani Buawaeh
menguasai pemerintahan mereka pula berkuasa dalam perlantikan khalifah. Sehing alah keraja n ini dikalahkan oleh tentera
Mongol yang dipimpin oleh Hulagu Khan pada tahun 656H / 1258M.

Di antara sebab-sebab kejatuhan kerajaan Bani Abbasiyah

Keraja n Bani Ab asiyah terlalu mempercayai bangsa asing terutama bangsa Turki serta melantik mereka menjawat jawatan
ting i dan penting dalam keraja n, yang mana akhirnya menyebabkan tergugatnya Keraja n Ab asiyah sendiri .

Terdapat sesetengah dalam Keraja n ini terlalu menekan dan memusuhi puak Syiah yang mengakibatkan berlakunya
pemberontak an disepanjang pemerintahan Kerajaan ini.

Terdapat sesetengah Khalifah telah melantik dan menentukan dua ke tiga orang anak mereka bakal menjadi Khalifah (secara
bergilir) ini mengakibatkan berlakunya perang saudara seperti di antara Al Amin dengan Al Makmun.

Pada tahun 656H / 1258M, Keraja n Bani Ab asiyah telah diserang oleh tentera Mong ol yang dipimpin oleh Holagu Khan, dan
akhirnya Keraja n Ab asiyah telah dapat digulingkan. Kemajuan-kemajuan di zaman pemerintahan Keraja n Bani Abbsiyah. Menteri dan Pembesar Negara

Menteri-menteri dalam pemerintahan Keraja n Bani Ab asiyah diberi kuasa dalam melaksanakan tugas pentadbiran Negara.

Kerja-kerja dalam pentadbiran Negara yang dijalankan oleh menteri adalah berdasarkan persetujuan Khalifah.

Di samping itu, Perdana Menteri adalah orang yang terpenting dalam pendtadbiran Negara. Dia juga berkuasa dan
bertang ungjawab dalam melantik beberapa orang menteri di bawahnya serta dialah yang menjadi pengerusi dalam majlis
masyuarat menteri-menteri.

Dalam bidang kehakiman, orang yang diberi kuasa bagi mengeluarkan hukum-hukum ialah Qadi.

Sementara dibidang ketentera n ialah Amir Al Askariah.

Lain-lain jabatan pentadbiran dilantik di bawah urusan menteri-menteri mengikut jabatan masing-masing.Jabatan Kewangan

Jabatan ini memainkan peranan yang sangat penting sekali dalam pentadbiran Negara, juga adalah merupakan teras
pemerintahan.

Punca kewangan Negara adalah hasil daripada zakat, jizyah, cukai-cukai dan harta rampasan perang.

Kesemua hasil yang diperolehi daripada zakat dibahagikan kepada orang-orang yang berhak menerimanya, sepertimana
mengikut undang-undang Islam.

Sementara hasil yang diperolehi selain daripada zakat, dibelanjakan untuk keperluan pembangunan Negara.

Di awal pemerintahan Keraja n Bani Ab asiyah ini, kedudukan kewangan sung uhlah terjamin dan memuaskan, terutama sekali
di zaman pemerintahan Khalifah Harun Al Rasyid.

Tetapi mulai dari pemerintahan Al Wathiq, kewangan Negara mula merosot. Ini adalah disebabkan oleh kerana kekuasaan
pemerintah sudah berada sepenuhnya ditangan bangsa Turki. Ketenteraan

Ketentera n di zaman Keraja n Bani Ab asiyah tidaklah begitu teratur sama juga halnya seperti di zaman Keraja n Bani
Uamaiyah dahulu.

Dalam pembahagian tugas ketentera n adalah sama seperti di zaman Keraja n Bani Umaiyah. Di mana tiap-tiap General
menjaga 10,0 0 tentera yang dibahagikan kepada 10 batalion, dan dalam tiap-tiap bat alion pula ditugaskan 10 orang qadi.

Pada peringkat permula n ya, tentera Bani Ab asiyah ini terbahagi kepada dua kumpulan yang besar. Iaitu kumpulan tentera
Arab Utara (Modarides) dan satu lagi tentera Arab Selatan (Himyarites).

Tetapi setelah munculnya satu lagi kumpulan tentera Farsi, maka mengakibatkan kumpulan yang awal tadi sudah hilang
pengaruhnya. Kumpulan tentera Farsi ini sangat berpengaruh sekali terutama di akhir pemerintahan Keraja n Bani Ab asiyah, sehing alah meluputkan kuasa Khalifah sendir . Pembahagian wilayah

Dalam hal ini juga, ianya adalah mengikut sepertimana yang sudah sedia ada dari sejak zaman Keraja n Bani Umaiyah.

Perubahan-perubahan yang dilakukan hanyalah sedikit sahaja, itupun kerana mengikut kehendak politik.

Tetapi kadangkala terdapat juga dua Wilayah yang bersaing disatukan dan diperintah oleh seorang governor.

Wakil pemerintah (Governor) memerintah secara kuasa separuh penuh. Tetapi dalam beberapa segi dan aspek pentadbiran
Negara, mereka diberi kebebasan meng unakan kebijaksana n sendir hing akan mereka mempunyai tentera sendir . Dan oleh kerana itulah juga dengan mudahnya berlaku rampasan kuasa bila Keraja n Pusat menjadi lemah. Perkembangan Ilmu Pengetahuan / Kegiatan Intelekual

 Seperti yang sudah diketahui bahawa pengasas dalam bidang ilmu pengetahuan ini ialah Khalifah Abu Ja far Al Mansur, kemudian disambung lagi oleh Khalifah Harun Al Rashid dan seterusnya Khalifah Al Makmun.

 Di zaman pemerintahan Al Makmun, perkembangan ilmu pengetahuan ini telah mencapai kepada kemuncak kejayaan.

 Di zaman Khalifah Al Makmun jugalah Kota Bagdad menjadi pusat tumpuan pengkajian ilmu pengetahuan. Ahli-ahli bijak pandai
dibawa masuk ke kota Bagdad bagi tujuan memperkembangkan ilmu pengetahuan serta pengusaha n dalam penterjemahan
buku-buku asing dimulakan.

 Hasil dari usaha tersebut, maka telah terkumpul dan terbitlah ilmu Al Kimia, Astronomi, Mathematics, Geography, Falsafah, Lojik
Ilmu Bahasa dan perubatan serta Sains.

 Di samping itu, kecerdasan intelektual di zaman Keraja n Bani Ab asiyah ini juga telah melahirkan tokoh-tokoh ilmu pengetahuan
yang masyhur, sehing akan sumbangan mereka tersebut dapat diwarisi hing a ke hari ni.

 Di antara tokoh-tokoh tersebut ialah:
a)Jabir bin Hay an (7 6M) iaitu tokoh dalam bidang ilmu Al Kimia (Alchemy).
b)Abu Yusof Yakob bin Ishak Al Kundi (810-873M) iaitu tokoh dalam bidang Falsafah. Di samping itu beliau juga bijak dalam ilmu
Kedoktoran dan Muzik.
c) Muhammad bin musa Al Khawarizimi (108-850M) iaitu tokoh dalam bidang Ilmu Husab.
d)Abu Ja far Muhammad bin Jari Al Tabari (839-923M) iaitu tokoh dalam bidang ilmu Sejarah. e)Muhammad bin Ismail Al Bukhari yakni Imam Bukhari (810-870M) adalah tokoh dalam meriwayat dan mengumpulkan Hadis- Hadis Nabi S.A.W.
f) Imam Abu Hanafiah Al Nukman bin Thabit iaitu pelopor Mazhab Hanafi adalah tokoh dalam bidang ilmu Fiqih. g)Abu Nawas (810M) Abu Tamman (854) dan Al Bahtari (820-897M) adalah tokoh dalam bidang Kesusasteraan.
Perubatan

 Dalam bidang perubatan ini, ianya dimainkan peranan oleh Umak-ulamak Jundishapur iaitu akedemik Falsafah dan Perubatan

yang telah diasaskan oleh Maharaja Shapur pada tahun 5 5M di bandaraya Farsi.
 Di masa pemerintahan Abu Ja far, beliau telah melantik Jurjis bin Bakhtishu menjadi tabib peribadinya. Ini adalah oleh kerana Jurjis telah merawat beliau semasa sakit perut sehing alah beliau sembuh.

 Dalam masa pemerintahan Khalifah Harun Al Rashid pula Jurjis bin Bakhtishu telah dilantik menjadi ketua perubatan di rumah
sakit Baghdad.

 Sementara di zaman Khalifah Al Makmun iaitu pada tahun 830M, beliau telah mengasaskan Baitul Hikmah di Baghdad, yang
mana telah menghasilkan terjemahan buku-buku dan naskah-naskah Gerik dalam ilmu perubatan yang dicipta oleh Galen,
termasuklah juga Ilmu Mathematics dan Sains yang dicipta oleh Euclid dan Ptoiemy


4. Kesimpulan dari Pemerintahan Islam Dinasti Abbasiyah

Dinamakan khilafah bani Abbasiyah kerana para pendiri dan penguasanya adalah keturunan al Abbas bapa saudara Nabi Muhammad SAW. Dinasti ini didirikan oleh Abdullah al-Saffah ibn Muhammad ibn Ali ibn Abdullah ibn Abbas. Berdirinya Dinasti ini tidak terlepas dari cara Dinasti sebelumnya, dinasti Umaiyah. Pada mulanya ibu kota negera adalah al-Hasyimiyah dekat kufah. Namun untuk lebih memantapkan dan menjaga setabiliti Negara al-Mansyur memindahkan ibu kota Negara ke Bagdad. Dengan demikian pusat pemerintahan dinasti Abasiyah berada di tengah-tengah bangsa Parsi. Al-Mansyur melakukan konsolidasi dan penertiban pemerintahannya. Dia mengangkat sejumlah personal untuk menduduki jabatan di lembaga eksekutif dan kehakiman.
Puncak perkembangan dinasti Abbasiyah tidak seluruhnya berawal dari kreativiti penguasa Bani Abbasiyah sendiri. Sebahagian diantaranya sudah dimulai sejak awal kebangkitan Islam. Dalam bidang pendidikan misalnya di awal Islam, lembaga pendidikan sudah mulai berkembang. Namun lembaga-lembaga ini kemudian berkembang pada masa pemerintahan Bani Abas dengan berdirinya perpustakaan dan akademi.
Pada beberapa dekad terakhir, daulah Abbasiyah mulai mengalami kemunduran, terutama dalam bidang politiknya, dan akhirnya membawanya pada perpecahan yang menjadi akhir sejarah daulah abbasiyah.

sumber:
http://mrscd.files.wordpress.com/2008/04/nota-sejarah.pdf

No comments:

Post a Comment